מנועים לרכב מיבוא
התקשר עכשיו להצעת מחיר, ללא התחייבות
053-400-4020

מאמרים

מנועים לרכב והצילינדרים

א. חטיבת־הצילינדרים של מנועים לרכב טוריים או של מנועי ״v״ כוללת את הצילינדרים, בהם נעות הבוכנות, ואת פתחי השסתומים והמעברים, דרכם עובר נוזל הקירור. כמו כן כוללת חטיבת הצילינדרים את החלק העליון של בית הארכובה, כשהוא משמש בסים המנוע.

ב. הצילינדרים ובית־הארכובה במנועים לרכב יצוקים גוש אחד הנקרא: חטיבת הצילינדרים. יתרונותיה של שיטת מבנה זו הן כה רבות, עד שכיום אין לתאר פעולה בשיטת מבנה אחרת. מבנה זה מאפשר בנייה קשיחה, קצרה וחזקה יותר מאשר יציקת צילינדרים בודדים או בזוגות, לכן הרכבת המנוע פשוטה יותר וקל להכליל מנגנונים להפעלת השסתומים ומכללי המנוע בתוך גוף המנוע.

ג. מנועים לרכב המקוררים במים מוקפים הצילינדרים במעטפת, דרכה זורם הנוזל. המעטפת יצוקה יחד עם מעברי מים וחלוקי מים מיוחדים, המאפשרים לנוזל לעבור סביב הצילינדרים דרך ראש־הצילינדרים.

ד. הצילינדרים צריכים להיות עגולים ופניהם צריכים להיות מעובדים עיבוד מעולה בעת הייצור על־ידי קידוד, השחזה ו/או השחזה־עדינה, (honing). עיבוד מעולה הוא גורם חשוב להקטנת החיכוך בין הבוכנה ובין הצילינדרים ומבטיח אטימה אחידה בין הצילינדרים ובין טבעות הבוכנה.

ה. לפנים יצקו את חטיבת~הצילינדרים מיצקת אפורה (ברזל יצוק המצטיין בשבר מצבע אפור), אולם בשל תכונות ההתבלות של מתכת זו היא הייתה בלתי מתאימה לתפקידה. כיום נמצא בשימוש זה נתך מיוחד של ברזל, המכיל ניקל, כרום ומוליבדן. תותבי הצילינדרים נעשים נפוצים במנועי כלי־רכב גדולים. תותבים אלה משמשים כעין מעטפת פנימית לצילינדר, הבא במגע מצדה האחד עם הבוכנה ומצדה השני עם חטיבת־ הצילינדרים (״תותב־יבש״) או עם חומר הקירור (״תותב־רטוב״). התותבים עשויים נתכים, שעברו טיפול מיוחד כדי להגדיל את עמידותם בפני בלאי ושחיקה. הקוטר החיצוני של התותבים מתאים בדיוק לקוטר הפנימי של הפתח, בו הם מותאמים.
״התותב הרטוב״ בא במגע ישיר עם נוזל הקירור, והוא אטום בקצהו העליון והתחתון על־ידי טבעת־אטימה עשויה חומר סינתטי. מעלותיהם של תותבי הצילינדרים הם:
(1) נשמרים בפני בלאי זמן רב יותר!
(2) ניתנים להחלפה בקלות אחרי שחיקה שמעל המותר, בלי שיהיה צורך להחליף את חטיבת־הצילינדרים כולה.