מתעניין במנוע לרכב ?
התקשר עכשיו להצעת מחיר, ללא התחייבות
03-716-5040

מאמרים וכתבי עת

מנוע לרכב

מנוע הוא מכונה, ההופך אנרגיה מכל צורה שהיא לכוח מניע. מנוע במכונית שורף את הדלק והופך את האנרגיה הפוטנציאלית שבו – לאנרגיה קינטית (אנרגיה של תנועה). מנוע שריפה מנצל את האנרגיה המשתחררת , תוך שריפת דלק מסוגים שונים: מוצק (פחם, עץ וכדומה) דלק נוזלי (בנזין נפט סולר ועוד) או דלק גזי.
האנרגיה האצורה שבדלק:
שריפת דלק יוצרת חום, חום מתפשט, ההתפשטות בחלל סגור – פרושה לחץ, לחץ זה מפעיל בוכנה או טורבינה או חלק מנוע, ונוצרת עבודה.

מבדילים בין שני סוגים עיקריים של מנועי שריפה :
1. מנוע שריפה חיצונית (מנוע קיטור, טורבינות קיטור)
2. מנוע שריפה פנימית (מנוע בנזין, מנוע גז, מנוע דיזל)

בתוך מנוע שריפה חיצונית נשרף הדלק, ונוצר לחץ קיטור בחלק אחד של המנוע, משם מועבר לחץ זה, לחלק אחר של המנוע ומניע בוכנה או טורבינה, לעומת זאת במנועי שריפה פנימית, חלים כל השלבים של שחרור האנרגיה האצורה בדלק בתוך הצילינדר בהדיפת הבוכנה.
מנועי שריפה פנימית הנמצאים כיום בשימוש נחלקים לשני סוגים:
1.מנועי דלק קל ובינוני (בנזין , נפט, כהל) הם "מנועי קרבוראטור".
2.מנועי דלק כבד (דלק, דיזל על סוגיו ) – הם "מנועי דיזל" .
השוני בניהם בכך, שמנוע קרבוראטור שואף לתוכו תערובת מוכנה של דלק ואויר, וזו ניצתת בזיק חשמל, ואילו מנוע דיזל שואף אוויר נקי, והדלק מוזרק לתוך הצילינדרים, וניצת מחום האוויר שנדחס. מנועי דלק קלים נחלקים למנועי ארבעה מהלכים ולמנועי שני מהלכים .

מנוע ארבעה מהלכים:
חלקיו העיקריים של מנוע 4 מהלכים: 1. הצילינדר 2. הבוכנה 3.הבוכנה מקושרת לגל הארכובה באמצעות הטלטל. 4. בראש הצילינדר נמצאים שסתום הכניסה ושסתום הפליטה.

מהלכיו העיקריים של מנוע 4 מהלכים, ארבע מהלכים אילה הם מחזור אחד שלם:
1. מהלך היניקה – כאשר הבוכנה יורדת בגליל (צילינדר) נפתח שסתום היניקה, המאפשר יניקת אויר לתוך הגליל. האויר קודם עובר דרך המאייד (קרבוראטור) שם הוא מושך מתוך חור קטן בנזין, כך מקבלים תערובת של אויר ובנזין בצורת תרסיס. תערובת זו ממלאת את כל חלל הגליל. כאשר הבוכנה מגיעה לסוף דרכה למטה, נסגר שסתום היניקה.
2. מהלך הדחיסה – הבוכנה חוזרת ועולה, ומכוון שהגליל אטום עתה וכל השסתומים סגורים, נדחסת תערובת האויר והבנזין.
3. מהלך הנפץ – כאשר הבוכנה מגיעה כמעט לסוף דרכה כלפי מעלה, עובר ניצוץ חשמלי בין שתי האלקטרודות של המצת (הפלאג) המותקן בראש הגליל, הניצוץ מצית את תערובת הבנזין והגז, התערובת מתלקחת במהירות מתחממת ומתפשטת מאוד, והיא דוחפת את הבוכנה חזרה כלפי מטה.
4. מהלך הפליטה – סמוך לסוף מהלך הנפץ נפתח שסתום שני – שסתום הפליטה. כשהבוכנה חוזרת ועולה בגליל, היא דוחפת את הגאזים השרופים ופולטת אותם דרך שסתום הפליטה. בסוף מהלך הפליטה השסתום נסגר.