מנועי רכב מיבוא ומהארץ
התקשר עכשיו להצעת מחיר, ללא התחייבות
053-400-4020

מאמרים וכתבי עת

מנועי רכב

מערכת הקירור במנועי רכב
כל מנועי רכב בשריפה פנימית מצוידים במערכת קירור, כדי להפחית את החום הרב, הנוצר בעת פעולת המנוע. החום הוא חיוני וטוב כי הוא גורם להתפשטות הגזים הפועלים על ראש הבוכנה. עם זאת, לא ניתן לנצל את כל חום הבעירה, בגלל ההפסדים הטרמיים של מנועי רכב.

איו שיטה מדויקת למדידת הטמפרטורה בתא השריפה בזמן בעירת הדלק, אך נקבע, שהיא גדולה כפליים מטמפרטורת ההתכה של ברזל. לכן, אם לא ננקוט אמצעים לקירור מנועי רכב ישרפו השסתומים, שמן הסיכה יתמסמס, הבוכנות והמיסבים יתחממו יתר נעל המידה, ותהיה סכנה שהבוכנה תיתפס בתוך הצילינדר.

במנועי רכב כרבע מחום הבעירה צריך לצאת באמצעות מערכת הקירור. גורמים נוספים לקירור מנועי רכב אשר על פי רוב אינם נלקחים בחשבון אף על חשיבותם, הם דלק ושמן הסיכה. אמנם אין הקירור תכליתם העיקרית אך בכל זאת הם מוציאים ממנועי רכב כמות חום ניכרת. כמות חום נוספת יוצאת דרך צינור הפליטה. יש לפקח בקפדנות על כמות החום היוצאת, כי הנצילות התרמית של מנועי רכב היא יחסית לטמפרטורה הפעולה. מנועי רכב המקוררים על ידי נוזל תהיה טמפרטורת הפעולה האידיאלית נמוכה במקצת מנקודת הרתיחה של המים, בתנאי שבטמפרטורה זו לא יתמסמס שמן הסיכה.
מערכות הקירור במנועי רכב נחלקות, מבחינת השיטה, לקירור בנוזל ולקירור באוויר. קירור מנועי רכב בנוזל הוא למעשה קירור באוויר בו משמש הנוזל מעביר חום. מערכות הקירור בתוך מנועי דיזל ובתוך מנועי בנזין דומות זו לזו, אך בתוך מנועי רכב מסוג דיזל הפועלים בטמפרטורות נמוכות יותר, אין צורך במערכת קירור גדולה כמו במנועי בנזין. גודל הרדיאטור שווה על פי רוב, בשני סוגי המנועים, אך בתוך מנוע דיזל בעל הספק שווה לזה של מנוע בנזין המאוורר קטן יותר ומספר סיבוביו פחות.